
Marketing analytics voor bedrijven het MKB
Eerst de resultaten zien en dan pas investeren? Een marketingteam die zegt dat het alleen om de lange-termijn draait? Verkopers die niet begrijpen waarom leads nog geen klanten zijn? Veel bedrijven zoeken een manier om hun investeringen en inspanningen in marketing concreet te maken. Maar dat is zo makkelijk nog niet. Misschien herken je dit wel:
- Je investeert veel in marketing, maar je hebt geen idee hoeveel het oplevert
- Je hebt met meerdere bureaus samengewerkt, maar harde resultaten blijven achter
- Iedereen zegt dat data de oplossing is, maar hoe je dat doet verteld niemand je
- Je mist duidelijke inzichten in de prestaties van jouw campagnes
- Je hebt veel data, maar weet niet hoe je hier meer uit kan halen
Als bureau voor slimme merken weten we dat data de meest besproken en vaak ook de minst gebruikte sleutel is naar succes. Toch is data slechts data en als je er niks mee doet dan gebeurt er ook niet zoveel. Met een slimme aanpak maken wij van jouw data informatie.
Voor merken met visie
Nuchtere aanpakkers
Oog voor detail
Creatief en vindingrijk
Cases & praktijkvoorbeelden
We werken continu aan onze review score
Wat kan je verwachten
Behalve een enthousiast team, kennis, expertise en een persoonlijke benadering, kun je een concrete en praktische aanpak verwachte. Vanuit onze kantoren in Zeeland en Rotterdam werken we aan inzichten in jouw merk die daadwerkelijk effect hebben op jouw onderneming. Geen losse dashboards die maar wat grafiekjes laten zien, maar de volledige persoonlijke ondersteuning om iets nieuws te bouwen.
Marketing analytics levert je bedrijf direct tastbare voordelen op. Je haalt maximaal rendement uit je marketingbudget, omdat je alleen investeert in wat werkt. Dankzij diepgaande klantinzichten begrijp je wie je doelgroep is en hoe je ze het beste bereikt, wat leidt tot snellere groei en een blijvend concurrentievoordeel. Heldere dashboards en rapportages geven je bovendien altijd transparantie en controle over je campagnes, zodat je gericht kunt bijsturen en optimaliseren. Eigenlijk is het jammer dat zo weinig bedrijven hier goed gebruik van maken.
Onze dashboards, inzichten en modellen gaan uit van een persoonlijke aanpak. Dit betekent maatwerk, maar niet zonder gebruik te maken van wat al is gedaan. Er zijn zat slimme koppen in de wereld die slimme modellen hebben gebouwd. Door voort te bouwen op de kennis die al bestaat, betaal je alleen voor wat jij nodig hebt. Samen krijgen we grip op jouw merk.

Hoe werkt marketing analytics?
Grappig genoeg beginnen we voor een marketing analytics hetzelfde als bij elk ander marketingtraject waaraan we werken: we vragen naar jouw behoeften en verwachtingen. De stappen hieronder laten vervolgens zien hoe we van jouw merk een marketingmachine maken:
- 1. Data-audit & strategieWe starten met een analyse van je huidige data, systemen en doelen. Dit is tweedelig: we bepalen wat we gaan doen, maar ook wat er kan met je huidige data;
- 2. Implementatie van toolsWe richten de juiste analytics-tools, dashboards en koppelingen in om alle data te kunnen verzamelen. Dit kan gaan over bijvoorbeeld Google Analytics en Tag Manager, maar ook over het data ophalen uit andere, interne systemen;
- 3. Rapportage & dashboardingWe bouwen de dashboards die jij nodig hebt om de resultaten op de belangrijskte KPI’s te meten. Daarnaast denken we na over een slimme rapportage van de resultaten;
- 4. De volgende stapWat kunnen we doen om de marketing van jouw organisatie naar een next level te tillen? Implementatie van slimme modellen kan zorgen voor voorspellingen, verbeterde besluitvorming en advies rondom jouw campagnes
- 5. Analyse en OptimalisatieWij interpreteren de data en adviseren je over concrete optimalisaties voor je marketing, campagnes en website. Daarnaast zorgen we voor doorlopende optimalisatie en beheer, zodat alle inzichten altijd en overal kloppen
Wat is marketing analytics
Marketing analytics is het verzamelen, analyseren en interpreteren van marketingdata om je strategie, campagnes en klantcontacten continu te verbeteren. Het begint allemaal met het meten van de juiste KPI’s die we met rapportages en dashboards vervolgens omzetten in strategische inzichten en adviezen.
Daarnaast kun je met marketing analytics ook een stap verder gaan. Dan hebben we het over predictive of voorspelende analytics. Met slimme modellen en forecasting-technieken voorspellen we trends, klantgedrag en de prestatie van campagnes. Deze inzichten helpen jouw organisatie om slim in te kopen, in te spelen op de vraag en beter om te gaan met piek- en dalmomenten. Daarnaast krijg je met predictive analytics vernieuwd inzicht in de prestaties van je marketingteam. Waar kun je inzetten op meer resultaat? Waar liggen je sterkste punten?
Marketing analytics is dus meer dan een dashboard. Sterker nog, met alleen een dashboard heb je eigenlijk alleen maar ervoor gezorgd dat je data beter georganiseerd is. Dit is overigens wel een vereiste van goede analytics: je moet voldoende data verzamelen en kunnen koppelen om het inzichtelijk te maken. Met descriptive of beschrijvende analytics meet je jouw impact en met slimme modellen kun je vervolgens gaan voorspellen. De echte ultieme stap is om vervolgens ook advies te geven (met data) over concrete acties. Dit heet prescriptive analytics. De meeste organisaties komen echter nooit zover.
Veel gestelde vragen
Marketing analytics kijkt breder dan alleen website-data en combineert data uit alle marketingkanalen, campagnes en klantcontacten voor een compleet beeld.
Wij werken onder andere met Google Analytics, Tag Manager, Data Studio, Mixpanel en Agency Analytics, afhankelijk van jouw wensen en systemen.
Ja, ook met beperkte data kun je waardevolle inzichten krijgen. We helpen je om stapsgewijs meer uit je data te halen.
Vaak zie je binnen enkele weken al concrete inzichten en verbeterpunten. Structurele groei volgt door continue optimalisatie.
Nee, juist voor MKB-bedrijven en groeiende organisaties is marketing analytics essentieel om slim te concurreren en te groeien.

Zoek je een merkstrategie bureau dat écht meedenkt?
Wil je samen bouwen aan een merk dat klopt, inspireert en richting geeft? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat een merkstrategie voor jouw organisatie kan betekenen.















